Naucz się skutecznie bronić przed manipulacją!

Teraz mogę się do tego przyznać. Zawsze zbyt szybko dawałem się naciągnąć. Jak daleko sięgnę pamięcią w przeszłość, to okazuje się, że byłem łatwą zdobyczą różnego rodzaju zbieraczy jałmużny, akwizytorów, i wszelakiej maści sprzedawców, wizjonerów super biznesów. Nie twierdzę, że wszyscy z nich nimi byli. Inni - na przykład przedstawiciele organizacji dobroczynnych - mieli jak najszlachetniejsze zamiary.


Tak czy owak, padałem ich ofiarą, zostając z niechcianymi subskrypcjami, perfumami, garnkami itp. Zapewne ten właśnie rodzaj doświadczeń towarzyszących mi przez większość życia zdecydował o moim zainteresowaniu problematyką ulegania wpływowi innych. Co właściwie sprawia, że jeden człowiek ulega wpływowi innego? Jakie techniki wpływania na innych okazują się skuteczne? Zawsze mnie zastanawiało, dlaczego prośba sformułowana w jakiś określony sposób spotyka się z odmową, podczas gdy nawet niewielkie jej przeformułowanie może sprawić, że zostanie spełniona z ochotą.


Bodajże dwa lata temu otrzymałem na prezent pod choinkę książkę. Cóż książka jak książka, ale osoba, która obdarowała mnie tym prezentem wiedziała, że interesuje się tym problemem.

Zacząłem czytać, i zaczęło się, książka pochłonęła mnie bez reszty na kilka dni, ale było warto! Najbardziej pouczająca rzecz, jakiej dowiedziałem się w ciągu tych kilku dni: chociaż techniki wywierania wpływu na innych mogą przyjmować tysiące różnych postaci, większość daje się zaklasyfikować do jednej z sześciu kategorii.

Każda z tych kategorii opiera się na jednej podstawowej regule psychologicznej sterującej przebiegiem ludzkiego postępowania: Właśnie ta reguła użycza różnym technikom ich mocy przekonywania.
Sześć najważniejszych reguł to: reguła wzajemności, konsekwencji, społecznego dowodu słuszności, lubienia, autorytetu i niedostępności.

Żeby się nie rozpisywać i nie zanudzać Was moimi subiektywnymi spostrzeżeniami, wszystkie te techniki poznacie, właśnie w tej książce autorstwa Roberta B. Cialdiniego "Wywieranie wpływu na ludzi", poznacie techniki jakie stosują sprzedawcy w sklepach, telemarketerzy, różnego rodzaju szkoleniowcy internetowi, itp, oraz co najważniejsze poznacie techniki jak się przed tym bronić. Życzę przyjemnej lektury :).