Czy umiesz zarządzać pieniędzmi? Zasada babcinych kopert.

T. Harv Eker, Zarządzanie pieniędzmi
Pamiętacie system kopertowy naszych babć? Kiedy przychodziła wypłata moja babcia dzieliła ją na koperty  i zawartość każdej koperty była przeznaczona na konkretny cel jak: opłaty, jedzenie czy inne konieczne wydatki w danym miesiącu. Ponad 2 i pół roku temu natknęłam się na system słoików T. Harv Ekera, który trochę przypomina babciny system kopertowy. Nie wiem czy Harv swój system 6 słoików (lub też kont) wzorował na kopertach, niemniej w mojej opinii jest to świetny system do zarządzania pieniędzmi. W tym wpisie przybliżę Wam tą koncepcję.

System zarządzania pieniędzmi T. Harv Ekera polega na rozdzielaniu naszych dochodów na 6 słoików lub kont w następujący sposób:




Konto Wolności Finansowej 10% – pieniędzy z tego konta nigdy nie wolno nam wydać. To są środki, które oszczędzamy lub/i inwestujemy, aby stworzyć sobie pasywny przychód (o pasywnym przychodzie oraz o tym jak pomnażać / inwestować środki z tego konta będą poświęcone kolejne wpisy).


Konto Długoterminowych Wydatków 10% – to konto służy do odkładania na: wakacje, samochód, kino domowe, mieszkanie lub remont mieszkania, a w przypadku kredytu mieszkaniowego do nadpłaty tego kredytu, jeżeli taki jest nasz cel. Środki z tego konta możemy podzielić na osobne subkonta dla każdego celu.


Konto Edukacyjne 10% – to bardzo ważne konto i nie służy odkładaniu na edukacje naszych dzieci czy na naszą edukację „szkolną”. Na tym koncie zbieramy środki, które przeznaczymy na rozwój osobisty oraz na zdobycie wiedzy jak zarabiać więcej pieniędzy i jak pomnażać swoje pieniądze.


Konto Przyjemności 10%  – środki z tego konta służą naszej zabawie. Te pieniądze wydajemy na siebie i nasze zachcianki, na ekstra gadżety czy piękną, ale zupełnie nam nie potrzebną kolejną parę butów ;-)


Konto Potrzeb życiowych 55% – to są pieniądze które wydajemy na życie czyli na opłacenie rachunków, w tym rat kredytów jeżeli takie mamy, jedzenie, ubrania (w rozsądnej ilości ;-) kosmetyki (również w rozsądnej ilości ;-), zdrowie, aktywność fizyczną, paliwo do samochodu, również kawę na mieście.


Konto Pomocy dla Innych 5% – te pieniądze służą wspieraniu organizacji charytatywnych. Celem bycia wolnym finansowo jest również to, że możemy pomagać innym. Oczywiście może się zdarzyć tak, szczególnie na początku naszej drogi do stabilnych finansów osobistych, że nie mamy pieniędzy, aby pomagać innym. Wtedy możemy dać swój czas :-)


Nie ma znaczenia ile w tym momencie masz pieniędzy. Ważne, aby zacząć nimi zarządzać.  Podział procentowy, podany wyżej, jest elastyczny i możesz dostosować go do swoich aktualnych mozliwości. Może się zdarzyć, że 55% naszego dochodu nie wystarczy nam „na życie” i tak też było w moim przypadku. Gdy zdecydowałam, że zaczynam stosować system kont Harva, nie mogłam sobie pozwolić na odłożenie po 10% na konta wolności finansowej, długoterminowych wydatków i przyjemności, ponieważ nie starczyłoby mi na opłacenie rachunków i życie.


Przyznam się też, że zupełnie zignorowałam konto edukacyjne, co później okazało się być dużym błędem.  Mimo to, nawet takie „niedoskonałe” zastosowanie tego systemu zaczęło przynosić efekty. Co ważne wprowadzając system Harva wprowadziłam jednocześnie zasadę „płać najpierw sobie”, o której pisałam tutaj. Za każdym razem, kiedy otrzymuje wypłatę, zaczynam od podzielenia jej na konta (dla każdego „słoika” mam założone osobne konto w banku).  Pierwszą rzeczą jaką odczułam było to, że wreszcie zaczęłam mieć pieniądze na własne przyjemności, na które mi zawsze brakowało.


Drugą ważną rzeczą było i jest dla mnie to, że co miesiąc odkładam konkretną sumę pieniędzy. To daje mi bardzo duży komfort psychiczny i mam poczucie, że mam kontrole nad swoimi pieniędzmi.  Oczywiście też nie zawsze mi się wszystko udaje tak jak bym chciała i na przykład największy problem mam z kontem długoterminowych wydatków, ponieważ zdarza mi się z tego konta łatać „dziury”  w wydatkach których nie planowałam, chociażby nieplanowana naprawa samochodu. Jeszcze nie wiem jak to rozwiązać, ale myślę nad tym  i gdy przyjdzie mi do głowy dobre rozwiązanie na pewno o tym napiszę.


Rok temu wzięłam udział w seminarium T. Harv Ekera „Millionaire Mind Intensive”  i po tym seminarium przeorganizowałam moje konta i od roku stosuje ten system dokładnie tak jak proponuje Harv. Doszło mi przede wszystkim brakujące konto edukacyjne.


Moje osobiste doświadczenie jest takie, że nie jest łatwo poprawić swoją sytuacje finansową jeżeli się nie inwestuje w swój rozwój. Owszem, można znaleźć bardzo dużo darmowej wiedzy w internecie, ja też tak na początku robiłam, robię dalej i polecam. Jednak nadchodzi taki moment, że trzeba też w siebie zainwestować.

-------
Źródło: http://www.drogadobogactwa.com/